Wymiana filtru w skrzyni biegów

Wymiana filtru w skrzyni biegów jest czymś koniecznym, ale również zbyt często o tym zapominamy. Brudny lub zapchany filtr może spowodować poważną awarię, poprzedzaną często kłopotami z przełączaniem biegów i wydajnością.

Większość producentów samochodów rekomenduje wymianę filtru co 45 000 km. Najbezpieczniej jest założyć, że wymiana powinna nastąpić po 45 000 km lub po dwóch latach. Jest to z reguły prosta czynność, nie wymaga również dużych nakładów finansowych. Pieniądze i czas zaoszczędzą nam dużo więcej wydatków i nerwów w przypadku poważniejszej awarii

Trudność: Średnia

Wymagany czas: 60 - 90 minut

Jak to zrobić?

  1. Zanim zaczniesz:
    • Przeczytaj instrukcję uważnie, upewnij się, że rozumiesz wszystko zanim zaczniesz!
    • Zbierz wszystkie potrzebne narzędzia i części
    • Pamiętaj, że poniższa instrukcja jest bardzo ogólna. Szczegółowe informacje znajdziesz w książkach serwisowych swojego samochodu
    • Nigdy nie pracuj przy samochodzie, który jest podniesiony tylko na lewarku. Użyj kanału lub solidnego podparcia. Nigdy nie rób tego na miękkim podłożu lub trawie.
  2. Wyjmij bagnet ze skrzyni biegów i połóż w czystym miejscu. Podnieś samochód i zadbaj o jego stabilność.
  3. Niektóre skrzynie mają korek (śrubę) do spuszczania oleju w misie olejowej, inne w bloku skrzyni biegów. Sprawdź gdzie jest umieszczony w twojej skrzyni i umieść kuwetę pod nim.
  4. Jeżeli twoja skrzynia nie posiada takiej śruby, umieść kuwetę pod misą olejową i odkręć wszystkie śruby mocujące misę.
  5. Odkręć wszystkie śruby z wyjątkiem dwóch po przeciwnych stronach. W tym momencie powinien zacząć spływać olej.
  6. Powoli odkręcaj dwie pozostałe śruby. Kiedy olej przestanie lecieć, odkręć śruby do końca i zdejmij misę olejową
  7. Spójrz na swoją misę. Szarawy pył oraz malutkie kawałki metalu są akceptowalne. Jeżeli znajdują się w nim większe kawałki, możesz mieć problem. Jeżeli zdejmujesz misę pierwszy raz i twój samochód to Ford, może znajdować się w niej plastikowa zaślepka. Jest to normalne, znajduje się tam od czasu produkcji i nie jest już potrzebna. Możesz ją spokojnie wyrzucić.
  8. Usuń pozostałości uszczelki z misy olejowej. Pamiętaj, żeby nie zrobić przy tym głębokich rys. Może Ci w tym pomóc wiertarka z końcówką drucianą (tylko musi być dość miękka)
  9. Wielu producentów montuje magnesy, aby zbierały opiłki metalu. Poszukaj go u siebie i wyczyść dokładnie. Pamiętając o nim w momencie składania wszystkiego razem.
  10. Jeżeli misa jest czysta i sucha, weź silikon (odpowiedni do skrzyni!) i rozprowadź go po powierzchni, gdzie ma leżeć uszczelka. Pamiętaj o dokładnym rozprowadzeniu. Jeżeli to zrobiłeś, połóż uszczelkę na misie, tak aby wpasować ją w miejsca, które właśnie posmarowałeś silikonem. Przyklejaj każdą stronę oddzielnie, uważając żeby wszystko pasowało.
  11. Teraz czas na filtr. To jest miejsce w którym musisz uważać. Zanim zrobisz cokolwiek, sprawdź jeszcze raz, czy filtr który wyjąłeś jest identyczny z tym, który kupiłeś. W zależności od producenta, filtry mogą się nieznacznie różnić, niemniej wymiary i otwory powinny dokładnie pasować. Używając nowego filtru jako wskazówki, usuń śruby mocujące stary filtr. Śruby mogą różnić się długością. Zapamiętaj ich kolejność w trakcie odkręcania.
  12. Kiedy wyjmiesz filtr, pozwól aby olej spłynął do kuwety. Następnie włóż stary filtr do plastikowej torby.
  13. Po odkręceniu poczekaj dłuższy czas, cały olej spłynie do kuwety. Nowsze samochody mają korek w konwerterze (sprzęgle), jeżeli twój samochód taki posiada, wykręć go i pozostaw na jakiś czas.
  14. Zamontuj teraz nowy filtr i zakręć korek w konwerterze, jeżeli go wyjąłeś. Weź misę i nałóż na nią warstwę środka określanego jako "bearing grease". Środek ten powinieneś nałożyć na uszczelkę, pomoże to następnym razem i zapobiegnie przywieraniu uszczelki do metalowych powierzchni
  15. Przykręć misę olejową używając klucza dynamometrycznego. Przeważnie potrzebny jest nacisk 1.80 Nm - 2.26 Nm. Kiedy będziesz dokręcał misę, kawałki silikonu będą się kruszyć i spadać na ziemię, uprzątnij je po zakończonej pracy.
  16. Uzupełnij olej w skrzyni biegów. W przypadku Chryslera zalecany jest Chrysler ATF. Możliwe, że będziesz musiał uzupełniać olej kilka razy, zanim unormuje się jego poziom.

Praca skończona!

Przeczytaj artykuł w oryginale (ang)