Wymiana filtru w skrzyni biegów
Wymiana filtru w skrzyni biegów jest czymś koniecznym, ale również zbyt często o tym zapominamy. Brudny lub zapchany filtr może spowodować poważną awarię, poprzedzaną często kłopotami z przełączaniem biegów i wydajnością.
Większość producentów samochodów rekomenduje wymianę filtru co 45 000 km. Najbezpieczniej jest założyć, że wymiana powinna nastąpić po 45 000 km lub po dwóch latach. Jest to z reguły prosta czynność, nie wymaga również dużych nakładów finansowych. Pieniądze i czas zaoszczędzą nam dużo więcej wydatków i nerwów w przypadku poważniejszej awarii
Trudność: Średnia
Wymagany czas: 60 - 90 minut
Jak to zrobić?
- Zanim zaczniesz:
- Przeczytaj instrukcję uważnie, upewnij się, że rozumiesz wszystko zanim zaczniesz!
- Zbierz wszystkie potrzebne narzędzia i części
- Pamiętaj, że poniższa instrukcja jest bardzo ogólna. Szczegółowe informacje znajdziesz w książkach serwisowych swojego samochodu
- Nigdy nie pracuj przy samochodzie, który jest podniesiony tylko na lewarku. Użyj kanału lub solidnego podparcia. Nigdy nie rób tego na miękkim podłożu lub trawie.
- Wyjmij bagnet ze skrzyni biegów i połóż w czystym miejscu. Podnieś samochód i zadbaj o jego stabilność.
- Niektóre skrzynie mają korek (śrubę) do spuszczania oleju w misie olejowej, inne w bloku skrzyni biegów. Sprawdź gdzie jest umieszczony w twojej skrzyni i umieść kuwetę pod nim.
- Jeżeli twoja skrzynia nie posiada takiej śruby, umieść kuwetę pod misą olejową i odkręć wszystkie śruby mocujące misę.
- Odkręć wszystkie śruby z wyjątkiem dwóch po przeciwnych stronach. W tym momencie powinien zacząć spływać olej.
- Powoli odkręcaj dwie pozostałe śruby. Kiedy olej przestanie lecieć, odkręć śruby do końca i zdejmij misę olejową
- Spójrz na swoją misę. Szarawy pył oraz malutkie kawałki metalu są akceptowalne. Jeżeli znajdują się w nim większe kawałki, możesz mieć problem. Jeżeli zdejmujesz misę pierwszy raz i twój samochód to Ford, może znajdować się w niej plastikowa zaślepka. Jest to normalne, znajduje się tam od czasu produkcji i nie jest już potrzebna. Możesz ją spokojnie wyrzucić.
- Usuń pozostałości uszczelki z misy olejowej. Pamiętaj, żeby nie zrobić przy tym głębokich rys. Może Ci w tym pomóc wiertarka z końcówką drucianą (tylko musi być dość miękka)
- Wielu producentów montuje magnesy, aby zbierały opiłki metalu. Poszukaj go u siebie i wyczyść dokładnie. Pamiętając o nim w momencie składania wszystkiego razem.
- Jeżeli misa jest czysta i sucha, weź silikon (odpowiedni do skrzyni!) i rozprowadź go po powierzchni, gdzie ma leżeć uszczelka. Pamiętaj o dokładnym rozprowadzeniu. Jeżeli to zrobiłeś, połóż uszczelkę na misie, tak aby wpasować ją w miejsca, które właśnie posmarowałeś silikonem. Przyklejaj każdą stronę oddzielnie, uważając żeby wszystko pasowało.
- Teraz czas na filtr. To jest miejsce w którym musisz uważać. Zanim zrobisz cokolwiek, sprawdź jeszcze raz, czy filtr który wyjąłeś jest identyczny z tym, który kupiłeś. W zależności od producenta, filtry mogą się nieznacznie różnić, niemniej wymiary i otwory powinny dokładnie pasować. Używając nowego filtru jako wskazówki, usuń śruby mocujące stary filtr. Śruby mogą różnić się długością. Zapamiętaj ich kolejność w trakcie odkręcania.
- Kiedy wyjmiesz filtr, pozwól aby olej spłynął do kuwety. Następnie włóż stary filtr do plastikowej torby.
- Po odkręceniu poczekaj dłuższy czas, cały olej spłynie do kuwety. Nowsze samochody mają korek w konwerterze (sprzęgle), jeżeli twój samochód taki posiada, wykręć go i pozostaw na jakiś czas.
- Zamontuj teraz nowy filtr i zakręć korek w konwerterze, jeżeli go wyjąłeś. Weź misę i nałóż na nią warstwę środka określanego jako "bearing grease". Środek ten powinieneś nałożyć na uszczelkę, pomoże to następnym razem i zapobiegnie przywieraniu uszczelki do metalowych powierzchni
- Przykręć misę olejową używając klucza dynamometrycznego. Przeważnie potrzebny jest nacisk 1.80 Nm - 2.26 Nm. Kiedy będziesz dokręcał misę, kawałki silikonu będą się kruszyć i spadać na ziemię, uprzątnij je po zakończonej pracy.
- Uzupełnij olej w skrzyni biegów. W przypadku Chryslera zalecany jest Chrysler ATF. Możliwe, że będziesz musiał uzupełniać olej kilka razy, zanim unormuje się jego poziom.
Praca skończona!
Przeczytaj artykuł w oryginale (ang)